Gog – Giovanni Papini



De Giovanni Papini mai auzisem, nu stiu in ce context, dar nu citisem nimic de el. De 1 martie, anul acesta, cautand un citat inteligent ca sa mi-l insusesc si sa il dau pe messenger dau peste urmatorul apartinand lui Giovanni Papini: “Femeia este o hoata, o speculanta si un parazit”. Nu pot fi de accord cu el, insa m-am gandit ca cel care a scris asta ori este un urat frustrat, ori este un frustrat teribilist extreme de sigur de sine. Un fel de Boris Vian, dar din alta perioada.Va las pe voi sa decideti daca am avut dreptate in ceea ce priveste “frumusetea” lui Giovanni Papini. Eu am sa imi exprim, insa, parerea despre latura intelectuala a lui. Este un scriitor foarte bun si inteligent.

Plecand de la citatul de mai sus si ajungand intr-un tarziu intr-o librarie mi-au cazut ochii pe GOG…am citit ceea ce e scris pe coperta 4, am platit si am citit-o acasa. Este una dintre cele mai placute carti pe care am citit-o in ultimul an. (Intre noi fie vorba, din a doua jumatate a lui 2009 si pana in prezent am citit destul de putin)

Cartea este foarte interesant construita. Autorul se intalneste cu personajul principal, Gog, intr-un azil de nebuni unde cel din urma era internat de buna voie. Gog este un personaj straniu atat prin infatisarea pe care i-o creeaza autorul, cat prin discursul si comportamentul lui. Hawaian, nascut din mama indigena si un alb, devine la un moment dat unul dintre cei mai bogati oameni din lume. De la un alt moment dat, Gog vrea sa descopere lumea cat inca mai poate si incepe sa cutreiere lumea si sa-si cheltuiasca banii. Intr-unul din momentele acestea Gog se intalneste cu autorul caruia ii lasa in pastrare o serie de hartii, un fel de jurnal. Jurnalul ramane autorului si face subiectul cartii si Gog dispare. De aici incolo, incepe cartea si am sa va las pe voi sa o descoperiti. Va mai spun doar atat: este o carte extreme de savuroasa si va reproduce rezumatul celor de la Editura Polirom: “O satira incisiva la adresa umanitatii si surprinzator de actuala chiar si dupa trei sferturi de veac de la aparitie, Gog (1934) este considerat una dintre cele mai reprezentative lucrari ale lui Papini, cititorul regasind aici cu placere ironia muscatoare din Un om sfirsit, dublata de un umor cuceritor. Atribuindu-si rolul de simplu traducator si editor al acestor insemnari uluitoare ce ii sint incredintate intimplator si pe care hotaraste sa le publice cu titlul de lectie morala la adresa societatii moderne, Papini introduce in scena un personaj cu o infatisare stranie si un nume cu rezonante biblice cutremuratoare: Gog, milionarul semi-salbatic, extravagant, care e dispus sa incerce orice experienta in stare sa-i alunge plictiseala si care isi petrece viata calatorind in jurul lumii si ascultind istoriile cele mai absurde si mai nebunesti. In capitole concise si incarcate de umor, Papini face sa defileze prin fata ochilor nostri o galerie impresionanta de personaje, de la personalitati ilustre din domeniul literaturii, stiintei si politicii la sarlatani marunti si grotesti strinsi in jurul lui Gog in speranta unui cistig. Sarcastic si seducator, Gog are intregul farmec al unei carti care ne incita inteligenta si careia ii place s-o sfideze”.

Cartea a aparut la Editura Polirom in 2009 si costa 25 de lei, de asemenea a mai fost editata si in 1990 de Editura Univers si se mai gaseste la anticariate la circa 10-15 lei, depinde de gradul ei de uzura.

Un comentariu:

Jovi spunea...

Iti recomand si Cartea neagra, urmarea lui "Gog", scrisa pe acelasi model-mici povestiri fara legatura intre ele.
Si, sa nu uitam, Un om sfarsit, cartea care l-a influentat decisiv si pe Mircea Eliade.

  • - Geanta din material textil rezistent si intarit cu material termocolant. Este cusuta manual cu motive populare romanesti. Motivul nu se repeta si pe spa...

Postări populare