Calatorie intr-un picior – Herta Muller



Poate nu stiati cine e Herta Muller. Eu pana sa citesc stiam tot atat cat cred ca stiti si voi acum. Romanca, fugita in Occident, castigatoare in 2009 a premiului Nobel pentru literatura. Probabil ca e suficient. Am vrut mai mult si am citit una dintre cartile ei. Daca as spune ce am simtit exact, pseudorecenzia s-ar incheia aici. Nu am sa fac aceasta.

“Calatorie intr-un picior” este prima carte scrisa de Herta Muller dupa ce a parasit Romania. A aparut in 1989 si este povestea lui Irene, o tanara de la malul marii, 35 ani, hotarata sa plece din tara. Printr-un complex de imprejurari il cunoaste pe Franz, turist german, pe care il gaseste beat intr-o carciuma. Il conduce la hotel si decide sa se vada in Germania atunci cand protagonista va obtine actele de emigrare. Ajunsa intr-un final in Germania, in loc sa fie primita de Franz, asa cum decisesera, este intampinata de Stefan, prieten cu acesta. In urma unor alte imprejurari il va cunoaste pe Thomas, un shofer homosexual. Aceasta ar fi actiunea cartii, pe scurt.

Traseul lui Irene din Romania in Germania, si prin Germania, este unul haotic fara o logica si fara o directie. Pe parcursul cartii alterneaza scenele hilare cu cele facand parte dintr-un traseu al protagonistei.

Revenind, daca spuneam ceea ce am simtit si ceea ce cred de la inceputul acestui text ar fi fost suficient sa spun: nu mi-a placut! Scene cu tipi care se masturbeaza in tufisuri sau cu altii carora i se oglindeste, in balta, penisul in timp ce urineaza si traseul sinuos al protagonistei dintr-un pat in altul nu este tocmai idealul meu in materie de lectura. Ca atare nu am cum sa recomand o astfel de carte, cum foarte bine as fi putut spune ca e pierdere de bani si timp sa cumperi si sa citesti aceasta carte. Insa poate sunt altii care se regasesc in “tumultul” autoarei si in scenele lipsite de temei. Practic daca ai scoate din carte pasajele ilogice, hilare, fara sens, ar ramane numai copertile. Cartea abunda in scene inutile carora eu, in prostia mea, nu le-am gasit utilitatea. Acestea nu construiesc o situatie, o imagine, un personaj, sunt rupte din context si, unele, de un vulgar inutil.

Cartea aceasta ar trebui sa apara sub o rubrica: "Jean Bica (NU) recomanda - carte", insa pentru ca nu am o asemenea rubrica si pentru ca las fiecare om sa isi faca o parere, gusturile nu se discuta, am sa o las sub aceeasi rubrica deja existenta si cu o vechime semnificativa.

Cartea a fost editata de Humanitas in 2010 si costa 25 lei.

Niciun comentariu:

  • - Geanta din material textil rezistent si intarit cu material termocolant. Este cusuta manual cu motive populare romanesti. Motivul nu se repeta si pe spa...

Postări populare