Deva vs Hunedoara

In Deva am ajuns pur intamplator. Sa zicem ca destinul a ales pentru noi. Ultima saptamana inainte de evenimentul pe care l-am asteptat cateva luni bune si de care am vorbit in ultima perioada: maritishul Maimutzei…cu mine!. Seara, orele 22.00. Impreuna cu Maimutza decid ca e momentul sa plecam undeva pentru cateva zile. Dar unde? Ne facem bagajul (cateva tricouri si pantaloni si atat) si plecam in Gara de Nord. La ora cand am ajuns primul tren care pleca era spre Deva. Asa am ajuns intr-o dimineata de marti in Deva. Am facut circa 8 ore cu trenul, ceea ce a insemnat cam 70 lei biletul de persoana.

Orasul este mic, dar il recomand tuturor celor care isi doresc sa evadeze dintr-un oras ca Bucurestiul. E cu adevarat o alta lume. Si aici ma refer la oameni. Locurile sunt de asemenea “altfel”. Totul e mai relaxat, mai “bland”.
Cum plecasem de acasa fara nici o forma de ghidare. Nu tu harta, nu tu ghid turistic…ne-am bazat pe recomandarile localnicilor si “nasurile” noastre. Fie vorba intre noi, “busolele” din urma nu ne-au prea inselat niciodata…

E adevarat ca in primele doua ore am vizitat tot orasul, exceptie facand Cetatea Devei, principala atractie turistica (din punctul nostru de vedere). Adica o strada principala care te duce din gara in centrul orasului si doua strazi laterale din punctual zero al orasului. In rest, case si cateva blocuri. Dar totul se alinia perfect, nu te simti deloc agresat de arhitectura si vanzoleala tipica unui oras, in cazul de fata resedinta judetului Hunedoara.

Orasul are numeroase statui ale lui Decebal si Traian, in apropierea orasului aflandu-se si Sarmisegetuza pe care insa am ales sa o vizitam cu alta ocazie pentru a putea sa-i acordam atentia cuvenita.

Cetatea Devei, cum spuneam principala atractie a orasului, se poate vedea din cam toate punctele din resedinta de judet. Cetatea dateaza din 1269 si astazi este in ruina din cauza unei explozii in magazia cu praf de pusca a fortaretei, prin anul 1849.



La ea se poate ajunge fie pe jos urcand pe o alee prin spatele ei, fie printr-un telescaun – 10 lei dus-intors. Evident ca noi ca niste vajnici excursionisti obisnuiti cu greul si efortul fizic am ales varianta a doua, telescaunul. Ca doar nu era sa dam jos bunatate de investitie in colaceii de pe burti tocmai cu o saptamana inainte de nunta. Privelistea face insa toti banii…Asta in ciuda faptului ca cetatea e in reparatii si nu poti sa vezi decat niste schele care urmaresc profilul ei.
Cazarea in Deva ar putea parea o problema si chiar este. Cele doua hoteluri mari din oras nu sunt tocmai accesibile, circa 150 -190 lei pe noapte. Insa la doar 30 de kilometri de Deva este statiunea Geoagiu Bai si acolo am gasit cazare la particular la doar 60 lei pe noapte. Nici nu se putea mai lejer pentru noi, doar ca existau niste probleme de ordin tehnic: microbuzele de Deva spre Geoagiu aveau ore fixe: doua de dimineata si unul pe orele 16.00, dar ne-am adaptat si noi ca toti ceilalti.
Geoagiu Bai a fost pentru mine o surpriza placuta. Am mai fost aici in urma cu destul de multi ani, cam vreo 20 . S-au schimbat multe. Fata de alte statiuni de traditie care parca au fost lasate in paragina, Geoagiu este o statiune extrem de bine intretinuta si in care iti doresti sa revii. Pentru noi a fost doar punctul in care ne intorceam in fiecare seara. In rest, am batut strazile Devei si ale Hunedoarei.

Hunedoara e la cativa kilometri de Deva. Din 10 in 10 minute pleaca un microbus spre Hunedoara, asa ca nu ne-a fost greu sa ne plimbam intre cele doua orase dupa bunul plac.
Principala atractie turistica in Hunedoara este incontestabil Castelul Corvinestilor sau Castelul Huniarzilor (unul si acelasi castel de fapt). Considerat unul dintre cele mai frumoase castele din Europa, a fost ridicat in secolul XV de catre Iancu de Hunedoara. Catelul este foarte impunator, merita sa bati drumul pana acolo, chiar daca este poate singurul obiectiv turistic de vizitat. Atmosfera sobra si cele cateva legende legate de castel se impletesc asa de bine incat te tin cu sufletul la gura pana termini de vizitat toate incaperile.
Cat despre oras,Hunedoara este un oras mai putin primitor decat Deva, un oras mai aspru, se vede ca are o bogata istorie industriala. Insa chiar si asa este un oras frumos unde se simte spiritual relaxat al oamenilor. Fara incrancenare, fara nervozitate…
Atat Deva, cat si Hunedoara, au numeroase biserici, le-am vizitat…linistea de afara se aplifica aici.
Nu stim daca v-am convins sa ne urmati exemplu si sa vizitati, cei care nu au facut-o inca, Deva si Hunedoara, insa noi ne-am dat silinta sa va povestim, fara a va lua din farmecul descoperirii proprii, despre atsmosfera si atractile turistice din aceste doua orase.
Sa fie primit!

2 comentarii:

Ana-Maria spunea...

Jeane,frumoasa excursie ati facut,cu priveliste minunata si multa istorie!Partea de vest a tarii este foarte diferita de restul tarii si nu spun asta pentru ca eu locuiesc in Timisoara...sunt dobrogeanca getbeget...in Timisoara locuiesc numai de 7 ani....Si mie imi plac locurile astea....si daca mai aveti ocazia sa vizitati zona,sa sti ca poti merge catre Hateg,sa vedeti castelul de la Santamaria Orlea,la Densus sa vedeti biserica romana...si mai sunt obiective istorice si turistice in zona.Inca o data felicitari de excursie!:)

Mihail Bondoc spunea...

Salut. Prin Deva am fost doar in trecere de fiecare data, dar acum vreo 3 ani am "rupt" pisica si am vizitat cele 2 Sarmisegetuze. Din punctul meu de vedere merita vizitate amandoua (Ulpia Traiana este pe drumul national), insa Regia (de la Costesti vreo 20 de km mai sus pe un drum f f prost) chiar merita facuta cu rucsacul in spate (cu masina nu e posibil decat daca ai vreun Hummer sau ceva similar).

  • - Geanta din material textil rezistent si intarit cu material termocolant. Este cusuta manual cu motive populare romanesti. Motivul nu se repeta si pe spa...

Postări populare