Salom Alehem – “Halal de mine sunt orfan”, “Tevi laptarul” si “Romanul unui om de afaceri”

Saptamana trecuta spuneam ca datorita cartii “M-am facut baiat mare” a lui Nicuta Tanase am mai descoperit un scriitor pe care l-am indragit si mi-am dorit sa citesc mai mult din opera sa. Este vorba de scriitorul umorist, dramaturg şi publicist evreu rus Salom Alehem (1859 – 1916).

Povestea descoperirii acestui scriitor (da, stiu sunt un ignorant, dar abia cand am gasit prima lui carte am aflat ca exista) este similara cu cea a redescoperirii lui Nicuta Tanase. Un morman de carti ieftine (1 leu nou), vechi si prafuite. In vraful acesta de carti am descoperit una care de la prima vedere mi-a facut cu ochiu’, tzipa la mine sa o rasfoiesc. Era vorba de „Halal de mine sunt orfan”, o carte veche cu o coperta extrem de reusita (o puteti vedea si dvs in poza). Nu aveam cum sa o ignor desi mi-am cam neglijat hobbyul de „Salvatorul Cartilor”. Am cumparat-o si, la fel ca si in cazul cartii lui Nicuta Tanase, am citit o buna parte din ea inca inainte sa ajung acasa...unde am si terminat-o.

„Halal de mine sunt orfan” este povestea micutului Motl, baiatul cantorului, ramas orfan de tata la numai noua ani, alaturi de mama sa, o femeie panicoasa si vesnic inlacrimata, si fratele sau, Eli, pregatit sa se insoare ca sa devina si el bogat gratie averii socrului, un negustor imbogatit. Odata cu moartea tatalui viata lui Motl se complica si nu mai arata ca a unui copil de 9 ani...mama il da diferitelor persoane care ar putea sa-i asigure o masa in schimbul muncii prestate. Toate acestea dupa ce familia vanduse totul din casa ca sa plateasca doctorii si doctoriile necesare tatalui. Desi faptele prezentate in povestea lui Motl sunt extrem de triste si contondente, modalitatea de abordare este una extrem de amuzanta. Povestea curge din perspectiva lui Motl, care nu vede nimic grav, nimic rau in tot ceea ce i se intampla...priveste detasat si plin de umor viata extrem de grea pe care o are si care pe altii i-ar fi adus la disperare sau i-ar fi invins. Insa nu si pe Motl cel care viseaza sa se joace cu vitelul Meni sau intre lemnele de foc ale vecinului. Pentru ca foamea si problemele incepusera sa conduca viata familiei lui Motl, fratele sau incepe sa faca „afaceri”: isi cumpara o carte care il invata sa scoata 100 de monezi cu doar una investita. Motiv de numeroase aventuri care in mod normal ar fi anuntat un dezastru’, nu insa si in cazul familiei lui Motl care nu renunta nici dupa ce producand 100 de litri de cerneala din care nu reuseste sa vanda mai mult decat cantitatea intrata in rezerva unui stilou si in incercarea de a scapa de restul de cerneala o arunca in raul care trece prin sat...aceasta ducand la albastrirea intregului sat care se alimenta cu apa respectiva. Urmeaza sa faca suc. Insa cum Motl era atat un copil prietenos, cu multi amici in sat, dar si cel care mergea prin sat sa vanda sucul...normal ca s-au creeat conditiile necesare pentru un nou esec savuros. Motl da la toti prietenii sa bea din sucul facut de fratele lui si pentru ca nu trebuia ca acesta sa sesiseze lipsa a inlocuit cantitatea de suc daruita cu primul lichid iesit in cale. Ceasul rau - pisica neagra, primul lichid s-a intamplat sa fie leshia lasata de mama sa dupa ce a spalat. Dar nici asa nu s-a incheiat activitatea de inteprinzator a fratelui lui Motl. A incercat sa faca praf de omorat sobolanii...dupa atatea esecuri rasunatoare nimeni nu mai avea curaj sa il lase pe Eli, fratele mai mare, sa isi incerce praful. Pentru a face testul Eli a plecat prin sat in cautarea unui om care sa il lase sa incerce praful si sa confirme ca este eficient. In conditiile astea Motl a fost lasat acasa sa aibe grija de sacul cu praf de omorat shobolanii...sac care arata ca shaua unui cal. Si cum caii trebuie calariti asta a facut si Motl cu sacul care, insa, a cedat si a imprastiat praful antishobolani in toata casa si i-a provoacat „calaretzului” un stranut care nu se mai oprea...numai ca nu numai Motl incepe sa stranute, ci si mama acestuia care vrea sa afle ce s-a intamplat, fratele, cumnata, tatal cumnatei si intreg satul pana la final. Aceasta a fost ultima incercare a afaceristului pagubos.
Viata si intamplarile de mai sus il aduc pe Motl in situatia de a pleca cu familia, mama sa, fratele si sotia lui si prietenii fratelui sau, in America. Drum care e plin de peripetii, dar la fel de savuros povestite.
Se pare insa ca regimul comunist a considerat periculos acest roman pentru ca el nu a aparut in Romania niciodata complet. Povestea traseului lui Motl din Rusia in America se opreste la jumatatea drumului. Trece prin Austria, Germania si se opreste in Anglia, atunci cand trebuia sa plece spre America. Cautand sa citesc continuarea povestii am ajuns la o editie rusa a acestei carti care continea si finalul acestui roman si care constituia mai mult de jumatate din el. Cenzura comunista prin exludere imi este cunoscuta, ca vorba aia: ce se taie nu se fluiera, insa nu ma asteptam la asa ceva.

In dorinta de a citi continuarea romanului am descoperit alte doua romane ale lui Salom Alehem. Opera autorului este destul de vasta, circa 28 de volume (romane, povestiri si piese), in Romania a fost selectata si a fost inclusa intr-o integrala de circa cinci volume care totalizau circa 1500 – 2000 de pagini. Eu nu am reusit sa vad mai mult de trei volume odata. Situatia fiind similara cu cea intalnita la Nicuta Tanase. Salom Alehem nu este cerut de nimeni, ca atare nici anticarii nu achizitioneaza.
Romanul „Tevi laptarul” are ca erou tot un personaj din patura de jos. Un biet carutash care isi facea probleme zilnic nu cu ce o sa-si mai hraneasca familia care se putea satura si cu povesti de preamarire si de un viitor belshug sau cu ghionturi si ocara,. ci cu ce sa isi mai hraneasca calul pe care nu il putea convinge sa munceasca decat cu mancare. Hazardul ii aduce in fata doua femei cu stare pe care le ajuta si primeste in schimb o vaca stearpa. Ca in mai toate povestirile lui Salom Alehem...micul sarantoc nu e numai sarantoc, ci si inteprinzator pagubas...povestea curge cu umor negru, dar extrem de savuros...si va las pe voi sa o descoperiti.


Ultimul roman al lui Salom Alehem care mi-a atras atentia este „Romanul unui om de afaceri”. Romanul, daca ne-am lua dupa titlu ar parea jurnalul unui om de afaceri de succes, insa asa cum ne-a obisnuit Salom Alehem, personajele lui sunt mai mult paguboase si hilare, decat pline de succes. Menahem Mendel, personajul principal al romanului, este un biet om rupt din multime, la fel de naiv si plin de speranta ca si alte personaje din opera lui Salom Alehem. Romanul se bazeaza pe scrisorile trimise de Mendel sotiei sale timp de 18 ani, ani in care personajul incearca numeroase afaceri pe care le rateaza pana la ultima, timp in care emigreaza plin de speranta si in care de fiecare data se incurajeaza in sine ca data viitoare va fi mai bine.


Salom Alehem si cele trei romane ale sale mi-au dat o perspectiva mai optimista asupra vietii, nu or fi ele capodopere ale literaturii, insa sunt carti care iti schimba iremediabil starea de spirit in mod pozitiv. Umorul scriituri lui Alehem mi-a luminat perioada cat am avut in mana o carte de-a sa si m-am intristat atunci cand am terminat-o sau cand am vazut cat de uitat sau de ignorat este de catre cititori. Am zis! Sa fie primit!

Un comentariu:

inka spunea...

Buna, te-ar interesa un link exchange? astept un comentariu de la tine pe blogul meu sa-mi confirmi. Aaa si datele tale. Pup

  • Geanta handmade - Geanta din material textil rezistent si intarit cu material termocolant. Este cusuta manual cu motive populare romanesti. Motivul nu se repeta si pe...

Postări populare