Si Maimuzta va fi printesa pentru o zi



-Ancutzoo, marita-te, fa, si tu ca sa mor si eu linistita !- Lasa mamaie , ca ma marit mai tarziu ca sa traiesti si tu mai mult !Asa i-am raspuns pana acum , dar acu’ sper sa-si amane planurile ei si sa sa astepte sa-si vada stranepotii pentru ca Maimutza va fi printesa pentru o zi speciala.

Mamaia o sa se gateasca cu baticul ei cel mai bun , o sa-si bage zulufii creti in el, o sa-si puna botinele cele mai bune si sortul cel mai frumos, o sa-l ia pe tataia in baston si o sa vina sa-si vada Maimutza cu coronita de printesa ( sper sa nu vina cu macatele si cu plapuma ca sa mi le dea zestre, cum se obisnuieste pe la ea ).
Parca o vad cum se pregateste , exact ca atunci cand pleaca duminica la Biserica , se spala pe fata cu apa rece de la fantana , isi ia ciorapii aia buni, isi alege cel mai frumos pieptar , isi pune cel mai bun batic , isi sterge botinele , isi ia sacosica la brat si se duce la Tatza Georgeta de peste drum sa vada daca e gata primenita . Parca sunt doua domnisoare care isi pun ce au mai bun, domisoarele sa iasa in oras, ele sa se duca la Biserica.

De ceva ani se tot pregateste ea de nunta , creste purcei sa aiba de taiat , sapa pe la vie sa iasa vinul mult .Cred ca se tot pregateste de asta de pe cand aveam 5 ani si ma vedea ca ma incalt cu pantofii cu tocuri ai mamei ,aruncati prin pod si ma infasuram in draperii si perdele si ma credeam printesa . De fratele meu nu mai zic , de cate ori avea o prietena noua, de atatea ori se punea mai abitir sa faca rost de purcei, de tzuica si vin , facea socoteli de nunta , cat timp are la dispozitie ca sa indoape porcul sa se faca mare si tot asa.De grija lui a scapat ca s-a casatorit si e la casa lui.

Acum am mai ramas eu si de cand a aflat, isi tot pune pensia sub saltea , tese de zor, face tot felul de afaceri ca sa aiba purcei multi , ba da o dubla de porumb pe un purcel de lapte, ba verifica vinul din butoaie, degeaba ma chinui eu cu mama sa o facem sa inteleaga ca acum nu se mai poarta macate , si nici nu se taie porcul in fatza scarii si nici nu se duce cu plosca cu vin la invitati sa-i chemi la nunta .


« Ce vremuri urate », imi zice ea, « pai, pe vremea mea era altceva , fa , nunta tinea trei zile si trei nopti, umblam cu alaiu’ cu cate 10 , 15 calesti dupa noi, toate fetele nemaritate intr-una , baietii de insurat in alta ,lautarii in alta si tot asa , caii impodobiti cu ciucuri rosii si flori , barbatii cu palarii cu pene , si eu eram asa frumoasa , mamaie , aveam flori pe cap si voalul lung pana la calcaie. Fa , Ancutza sa nu-ti pui voal de-ala scurt, mamaie , cum am vazut eu la aia a lu’ Nicu Piticu’ de-a facut nunta deunazi, ciumpei de-ala , sa-ti pui flori , mamaie, frumoase si voal asa cum am avut eu, ehei, maica, ca frumoasa eram.Pai a taiat tata doi porci si un vitel , a scos butoiul cu vin in mijlocul bataturii ( asta inseamna in fata casei ) , mama impartea macate si covoare tesute , stergare numai cu fir de bumbac , stii tu fa ? cat munceam noi pentru bumbacul ala ? cate nopti torceam firul si teseam la razboi sa le facem ?. cand mi-au pus beteala pe cap , a venit nasa cu lautarii si mama i-a dat cea mai frumoasa gaina. Si la fete le-a dat cozonci si dulceata , ce zici ca a venit atata lume incat soacra’mea s-a speriat ca nu-i ajunge dulceatza si s-a dus la a lu’ Covricaru’ sa ia de la ea » Ce stiti voi mama , ce vremuri erau alea si cum mai petreceam , pai faceam hora pe ulita de sarea colbu’pana la brau si lautarii cantau cat urcau parintii zestrea in care , pai daca un ceas au cantat ca nu se mai termina de numarat macatele.Tot satul iesea sa ma vada. « ( E adevarat , inca are poza in perete de la nunta ei si intr-adevar era o femeie foarte frumoasa, si din cate am inteles eu de pe la tatza Georgeta , multi baieti au petit-o si tare mandra se purta Victoria in sat ).

« Acu , iete , trimiteti invitatiile alea prin posta , si gata la restorantul ala , si iete nunta , s-a gatat si nici n-a inceput « hai fa , Ancutza de ce nu vreti voi sa faceti nunta aci la mine , am casa mare, curtea mare, incingem aci in batatura o nunta sa ne pomeneasca tot satu, ca pe vremea mea ? » « Cum fa ? cu Dijeu ? ce dijeu ? fara lautar sa-ti cante acolo de’ti vine sa plangi , ce stiti voi , fa ce e frumos ? Alte vremuri, maica .


Acum asteapta sa ma vada si pe mine frumoasa ca o printesa , cred ca o sa planga mult si o sa se ascunda dupa naframa , o sa se inghiolteasca cu mama, o sa-si faca griji ca o sa ard mancarea si o sa sparg oalele , tata o sa-si zica in gand : Maimutza noastra mica se face mare si vai de Maimutz ca multe o sa mai aiba de patimit din cauza copilei noastre cea impiedicata.


Cred ca tatalui meu inca nu-i vine sa creda ca fata lui a crescut , daca pana acum ma lua in brate sa ma alinte si ma aseza pe genunchiul lui si-mi spunea ca tot ce visez si imi pun in cap se poate realiza si ca toate povestile sunt adevarate atata timp cat eu cred in ele , acum e un pic stingherit ca nu mai sunt doar fetita lui.El mereu si-a dorit sa ma vada imbracata in rochitze si sa fiu domnisoara in toata regula, eu mai mult cu tenesii si jeansii, acum sunt hotarata ca in ziua aia sa-i indeplinesc dorinta si sa ma vada si el ca o printesa. Da, sunt sigura ca o sa planga ca un copil, parca il vad cu ochii mici si umezi , si i se inrosesc obrajii, o sa ma ia in brate si o sa-mi zica « tushca tatii cea frumoasa » (na’ acum in ochii parintilor copii lor sunt cei mai frumosi )si cred ca si eu o sa plang ca prostovana .


Mama imi da tot felul de sfaturi despre cum sa ma comport ca o fata responsabila ce (nu) sunt, cum sa nu ma cert cu nimeni, sa fiu buna si sa-l ascult pe Miamutz , ca el e mai cu capul pe umeri. Sa nu fiu capoasa cum sunt eu , sa las de la mine , sa nu-i supar pe mama si tata socru , sa-i ajut si sa fiu cuminte . Imi tot zice ca acum nu mai sunt de capul meu , ca o sa fac copii si trebuie sa ma maturizez .

Cred ca or sa stea cuminti si or sa ma priveasca cum m-am transformat din Maimutza in una cu coronitza si rochitza.


Eu ? Eu am atatea emotii ca o maimutza ce sunt, ma inchipui ca sunt o printesa care pluteste intr-un val de spuma, ma inchipui frumoasa si visez sa-l dau gata in ziua aia pe Maimutz cand o sa ma vada asa gatita , mi-e atat de drag incat mi-e si frica sa-mi fac atatea inchipuiri pentru ca prea delicata si frumoasa e toata treaba asta.Mi-ar placea sa pluteasca totul pe langa mine , sa-l iau de mana pe Maimutz , el sa rada cu toti dintii , sa ne vada parintii ce bucurosi suntem, sa dansam si luminitze sa licureasca pe langa noi exact ca in povestile cu zane.Stiu eu ca atunci o sa gandeasca ca m-am facut si eu frumusica si stiu sigur ca asta o sa gandeasca , dar o sa-mi zica : « Tot o Maimutza urata si cracanata ai ramas »


Si asa sper eu sa fiu o Maimutza printesa , despre cum o sa ma descurc cu atatea volane , voaluri, diademe, organze, tulluri. ( nu credeam ca o sa fie asa de complicat , in capul meu ma visam si asa trebuia sa fie , adica hocus pocus bagheta magica , din maimutza in printesa si gata) o sa povestesc cu alta ocazie.

Citeste si celelalte episoade din rubrica "Jurnal de ginerica" (CLICK AICI!)

Niciun comentariu:

  • - Geanta din material textil rezistent si intarit cu material termocolant. Este cusuta manual cu motive populare romanesti. Motivul nu se repeta si pe spa...

Postări populare