Leapsha pe…cititelea !

Lumea cam fuge de mine, cica ii iau la misto si de aia nu ma prea baga in joacele lor de a leapsha. Eu nu recunosc nimic, de unde sa ii iau la misto? De unde sarcasm? Nu e adevarat. Insa Jovi (http://jovimpresii.blogspot.com/) se pare ca nu stia asta. Pe el il iert din respect si pentru ca mi-a dat « leapsha », ma simt dator (moral) sa ii raspund.
Cica trebuie sa raspund la 16 intrebari privind cartile si literatura. Mie imi place sa citesc, dar o fac dupa regulile mele proprii, nu ale societatii…asa ca s-ar putea ca raspunsurile mele sa nu fie intocmai cu asteptarile unora. Sa purcedem :

1.Care este cea mai bună carte citită de tine?

Nu am facut un top. Pot spune ca “cea mai recomandata” este momentan « Ai toata viata inainte » a lui Romain Gary sau « Nimic nou pe frontul de vest » a lui E. M. Remarque. Fac parte din registre diferite, una este extrem de optimista, alta extrem de « contondenta », amandoua lasa un sentiment ca ai citit ceva foarte bine scris.

2.Ai făcut cadou cărţi?

Sunt cel care ar face cadou numai carti. Insa nu imi place sa imprumut carti. Sunt doua chestii care se cam bat cap in cap, nu ? E da! Imi place sa fac cadouri poate mai mult decat sa primesc. Insa nu imi place sa imprumut avand un spirit de proprietate extrem de dezvoltat. Cica specific Taurilor.

3.Care este viitorul literaturii?

Cred ca literatura nu are cum sa nu aiba un viitor. In ciuda faptului ca am constatat cu stupoare ca cei mai mici nu prea citesc. Ca cei mari, care o mai fac, citesc balarii transmise in masa. Dar, totusi, si astea sunt literatura nu ? Calitatea literaturii de masa insa cred ca scade. Recunosc ca refuz tot ceea ce se considera de succes. Am propriile scari de valori. Asa se face ca Coelho sau Dan Brown nu au prins la mine. Asta dupa ce am citit Alchimistul si mi-am dat seama ca este o copie nu tocmai serioasa a romanului mai putin cunoscut (din pacate) a lui R. Kipling, KIM. Am citit si Sadra Brown…ca sa pot sa imi dau cu parerea…insa am decis ca e mai bine sa las timpul sa decida si sa nu imi mai pierd timpul cu cartile impuse mai intai de un marketing agresiv. Ca sa concluzionez…literatura va merge inainte. Nu are cum altfel, daca nu avem imaginatie, nu mai cred ca putem socializa, nu mai socializam, suntem animale…suntem animale…am rupt-o in fericire. Insa literatura va deveni ceva subtire…din ce in ce mai industrializata. Cat despre suportul de pe care se citeste. Cred ca hartia va fi inca ceva timp o solutie, insa si varianta virtuala cred ca va avea ceva de spus de la egal la egal.

4.În ce limbi ai citit cărţi?

Romana. Alta nu o stiu…si nici pe asta nu pot sa zic ca am invatat-o bine.

5.Ce cărţi celebre nu ţi-au plăcut?

Am spus mai sus…cele care sunt celebre si asta peste noapte…fug de ele. Mie imi sunt suficiente doua, trei pagini citite, sau doar sa rasfoiesc putin cartea ca sa stiu daca imi place sau nu cartea. Asa ca nu ma bag…Nu pot nominaliza o carte celebra care nu mi-a placut si totusi am citit-o. Pentru ca daca am citit-o…am facut-o pentru ca mi-a placut. Nu ma ambitionez sa termin o carte…nu ma joc cu nervii mei ca si asa sunt destul de impulsiv si s-ar putea sa ma iau la palme.

6.Ce ţară a produs cea mai bună literatură?

Nu stiu…si nu cred ca se poate nominaliza o tara. Pentru mine conteaza opera. Am citit si japonezi si sud americani si americani si francezi si nemti…etc. Nu pot spune ca o tara este mai tare ca alta… pot spune ca un roman mi-a placut mie mai mult ca altul…si asta e doar parerea mea. Altii pot fi de alta parere.

7.Iei notiţe din cărţile pe care le citeşti?

In cartile tehnice, de documentare, da…evidentiam chestiile de care credeam eu ca o sa am nevoie mai tarziu. In cele de literatura nu fac asta…mi se pare ca stric cartea si oricum nu sunt genul de « citator ». Eu am propriile texte, poate influentate de ceea ce citesc, dar transpuse in propriile vorbe si stil. Cred ca din clasa a IV-a am refuzat sa mai invat poeziile pe de rost, asa de al naibi ce eram…si comentariile mele…erau contrare celor ale colegilor care citau un Calinescu, Vianu sau alti critici. Eu eram propriul meu critic…Stiam ce parere au si ei si o aveam in vedere…dar ma citam pe mine…

8.Cam câte cărţi ai citit până acum?

Greu de spus. Copil fiind…incepusem un caiet in care imi notam ce citeam. Minunea a tinut probabil trei luni…dupa care am abandonat proiectul. Pot sa spun cam cate am citit de la inceputul anului si pana acum…vreo 7 carti. Insa trebuie mentionat ca erau carti subtiri (Amantul lui M. Duras, doua carti a lui Boris Vian – Voi scuipa pe mormintele voastre si Moarte pocitanilor, Bomba zilei de Evelyn Waugh, Soareci si oameni a lui Steinbeck, Jerome K Jerome – Arta de a (nu) scrie un roman si Batausii de Mihail Alexeev - asta o mai citesc si acum)

9.Cu ce cărţi ai adormit în braţe de plictiseală?

Tinand seama ca eu citesc in general in mijloacele de transport in comun adormitul e un sport extrem. Insa, daca adorm la o carte…nu e din plictiseala. Nu citesc carti care ma plictisesc. Bine, recunosc ca am avut odata o idee foarte sadica si am citit trei carti scrise de trei sau patru doamne romance, doua aparute la Polirom, una la Tritonic si una aparuta nu stiu unde, dar apartinea regizoarei Chris Simion. Dar am trecut cu bine peste aceasta experienta si am promis ca nu o mai reeditez niciodata.

10.Ce înseamnă cărţile pentru tine?

Foarte mult si cei apropiati stiu asta. Am trei chestii pe care le fac cu foarte mare placere : citit, plimbari in aer liber si filmele. Cartile, in particular, sunt o forma de evadare din cotidian. In plus, pentru ca am impresia ca am in cap (si in sange) niste spiridushi care alearga non-stop si trebuie sa ii pun non stop la treaba…cartile sunt un remediu. Port non-stop cu mine o carte ca cine stie pe unde ma mai blochez si sa am ce sa fac…am frica teribila de plictiseala. Pana nu de mult ma afundam in munca, acum ma afund in carti, filme si viata, in general. Si nu de putin timp cautatul cartilor prin anticariate si, partial, prin librarii este sportul meu preferat. Mi se mai zice si "spaima anticariatelor" sau "salvatorul de carti pe care nu le cumpara nimeni" pentru ca, daca vad o carte, o cumpar imediat in ideea de a o salva de a ajunge in mana unora care nu stie sa o aprecieze.

11.Care este cea mai scumpă carte pe care ai cumparat-o?

Sunt un consumator de anticariate, deci eu nu prea dau bani multi pe o carte…pentru ca stiu ca o sa o gasesc cat de curand in unul dintre anticariatele pe care le frecventez din Bucuresti sau de aiurea, pentru ca trebuie spus ca mi-a ramas mic Bucurestiul si ma mai duc si prin alte orase. Asa ca sa raspund totusi…cred ca cel mai mult am dat, 800.000 lei vechi, pe "Al doilea sex" de Simone de Beauvoire, asta fara sa pun la socoteala DEX-ul care a fost vreo 700.000 lei. Si, in aceasi ordine de idei sau in alta, nu stiu, eu nu dau multi bani pe "o carte", eu dau multi bani pe carti. Anul trecut, printr-un calcul scurt, dar convingator, am dat cel putin vreo 30 milioane de lei vechi pe cateva zeci, poate sute, de carti. Tot anul trecut am inceput prima mea organizare a achizitiilor. Mai exact: am facut din vreo 4 - 5 topuri a unor publicatii straine de genul TIME, Paris Match, The Guardian si din laureatii premilor Goncourt, Booker, Nobel (liste pe care le-am pus si pe blog:
1. http://jeanbica.blogspot.com/2008/12/ce-mai-citim-de-sarbatori.html,
2. http://jeanbica.blogspot.com/2008/12/ce-mai-citim-in-2009.html,
3. http://jeanbica.blogspot.com/2008/12/ce-mai-citim-in-2009-3.html,
4. http://jeanbica.blogspot.com/2008/12/ce-mai-citim-in-2009-4.html,
5. http://jeanbica.blogspot.com/2008/12/1001-de-carti-de-citit-intr-o-viata.html,
6. http://jeanbica.blogspot.com/2008/12/ce-mai-citim-in-2009-5.html,
7. http://jeanbica.blogspot.com/2008/12/ce-mai-citim-in-2009-6.html,
8. http://jeanbica.blogspot.com/2008/12/ce-mai-citim-in-2009-7.html) o lista de vreo 700-800 de carti pe care trebuie sa le am...dupa un an lista a ajuns la 500 de carti ramase de cumparat. Insa nu cumpar carti la preturi mari pentru ca adevarata placere e sa caut cartea respectiva si sa o gasesc la un pret care sa stiu ca e bun...asa ii creez fiecarei carti din biblioteca mea o poveste: "cum am descoperit eu cartea x" si majoritatea cartilor mele au povestile lor.

12.Care este cel mai tare final la o carte citită?

Se pare ca nu am citit carti previzibile, asa ca fiecare final e tare pentru mine…decat daca e vreuna pe care as crede ca as putea sa o rescriu…si inseamna ca e foarte proasta si…nu mai ajung la final.

13.Care este cea mai influentă carte citită de tine?

Cum spuneam…nu ma prea las influentat de carti. Deci nu pot spune ca a fost vreo carte care mi-a schimbat viata…pot spune insa:”Cartile mi-au influentat viata”.

14.Care scriitor te-a influenţat cel mai mult?

Ca sa raspund ca in oracolele in care nu am scris ca nu eram tocmai “publicul tzinta”…le luam la misto: “Idem 13”. Nu sunt influentat de ideeile unui singur scriitor…si in general nu rezonez cu toata gandirea unui om, fie el si scriitor, ci doar cu anumite opinii in anumite cazuri. Nu am idoli.

15.Cât de repede citeşti o carte?

2 pagini/statie ! Tinand seama ca citesc in metrou, asta e viteza mea. In rest, viteza de citire a unei carti tine de ceea ce fac in perioada respectiva. Daca mai am si alte treburi…mai greu, daca nu…mai repede. Ar mai fi si cazurile cand nu vreau sa termin prea repede o carte pentru a pastra starea cat mai mult. Ca si cum ai mancat ceva dulce si nu vrei sa bei apa dupa ca sa tzi se pastreze gustul cat mai mult…

16.Poate literatura să schimbe lumea?

Poate. Si cred ca o si face.

____________________________________
Si pentru ca asa se obisnuieste…asa e regula jocului…trebuie sa dau leapsha mai departe. Asa ca am sa o dau :
Alias - http://allias.wordpress.com/
Dan Gheorghe - http://povestidangheorghe.blogspot.com/
Zugravu - http://zilepezebra.blogspot.com/
Hanul Maimutzei - http://hanulmaimutzei.blogspot.com/
Rodica - http://rodica23.wordpress.com/
Valive - http://valive.wordpress.com/
Tartoras - http://tartoras.blogspot.com/

Si cam atat…insa eu ma astept sa raspunda si altii dintre cei care citesc aceast post…pe care fie nu ii cunosc, fie nu am avut tupeu sa le dau leapsha de frica sa nu ma bata.
Am zis sa fie primit si preluat.

PS: Cred ca m-a cam luat valul si am umplut multe pagini pe subiectul asta. Asa ca de final si ca si concluzie va recomand sa cititi rubrica in care imi dau cu parerea, amator si la nivelul meu, a unui fost frizer, despre carti: http://jeanbica.blogspot.com/search/label/Jean%20Bica%20recomanda%20-%20carte. Nu o sa va schimbe viata ceea ce o sa cititi, dar cartile pe care le recomand cred ca au puterea sa va influenteze starea sufleteasca atunci cand le cititi, in mod pozitiv, evident.

9 comentarii:

Dan Gheorghe spunea...

multumesc pentru mesaj si salutari cordiale din partea mea. sa asteptam primavara in liniste. sperand in topirea crizei...

Jean Bica spunea...

Asa sa facem...in liniste sa nu o speriem! Criza nu se mai topeste decat la glaciatiunea urmatoarea.

HANUL MAIMUTZEI spunea...

Am luat la cunostinta despre leapsha primita...si am executat, sa traiti ! (din pacate si leapsha a fost executata , a murit cu un glonte in cap la mine-n han)

Sorina Bârsan spunea...

O da, imi e dor de madam Roza, faina carte si cu un umoooor... :-)

madi spunea...

interesante raspunsuri

ZUGRAVU spunea...

primit, raspuns,postat! muultumesc!

Jean Bica spunea...

*Zugravu: multumesc, citit!

tartoras spunea...

Pot fura si eu leapsha?Incercam sa raspundem cat mai prompt si la obiect....
Numai bine!!

Jean Bica spunea...

* Tartoras: dar te rog, si chiar si oficializam asta...

  • - Geanta din material textil rezistent si intarit cu material termocolant. Este cusuta manual cu motive populare romanesti. Motivul nu se repeta si pe spa...

Postări populare