Ce mai citim in 2009? (2)



Orice, dar am putea sa alegem una dintre cele recunoscute de un numar mai mare de oameni. Nu de alta, dar ca sa nu pierdem timp si bani aiurea. Azi va fac o noua propunere. Topul a fost publicat de cotidianul britanic The Guardian pe 8 mai 2002 si contine cele mai bune 100 de lucrari de fictiune in ordinea alfabetica dupa autor si a fost realizata (decisa) de 100 de scriitori din 54 de tari:



  • Chinua Achebe, O lume se destrama (Things Fall Apart)

  • Hans Christian Andersen, Basme si povestiri (Fairy Tales and Stories)

  • Jane Austen, Mandrie si prejudecata (Pride and Prejudice)

  • Honore de Balzac, Mos Goriot (Old Goriot)

  • Samuel Beckett, Trilogia: Molloy, Malone moare si The Unnamable (Trilogy: Molloy, Malone Dies, The Unnamable)

  • Giovanni Boccaccio, Decameronul (Decameron)

  • Jorge Luis Borges, Fictiuni (Collected Fictions)

  • Emily Bronte, La rascruce de vanturi (Wuthering Heights)

  • Albert Camus, Strainul (The Stranger)

  • Paul Celan, Poeme (Poems)

  • Louis-Ferdinand Celine, Calatorie la capatul noptii (Journey to the End of the Night)

  • Miguel de Cervantes Saavedra, Don Quijote (Don Quixote)

  • Geoffrey Chaucer, Povestiri din Canterbury (Canterbury Tales)

  • Anton P Cehov, Povesti alese (Selected Stories)

  • Joseph Conrad, Nostromo

  • Dante Alighieri, Divina Comedie (The Divine Comedy)

  • Charles Dickens, Marile sperante (Great Expectations)

  • Denis Diderot, Jacques fatalistul si mama sa (Jacques the Fatalist and His Master)

  • Alfred Doblin, Berlin Alexanderplatz

  • Feodor M Dostoievski, Crima si pedeapsa, Idiotul, Demonii si Fratii Karamazov (Crime and Punishment; The Idiot; The Possessed; The Brothers Karamazov)

  • George Eliot, Middlemarch

  • Ralph Ellison, Omul invizibil (Invisible Man)

  • Euripides, Medea

  • William Faulkner, Absalom, Absalom; Zgomotul si furia (Absalom, Absalom; The Sound and the Fury)

  • Gustave Flaubert, Madam Bovary si Educatie sentimentala (Madame Bovary; A Sentimental Education)

  • Federico Garcia Lorca, Balade tiganesti (Gypsy Ballads)

  • Gabriel Garcia Marquez. Un veac de singuratate si Dragoste in vremea holerei (One Hundred Years of Solitude; Love in the Time of Cholera)

  • Gilgamesh, Mesopotamia

  • Johann Wolfgang von Goethe, Faust

  • Nikolai Gogol, Suflete moarte (Dead Souls)

  • Gunter Grass, Toba de tinichea (The Tin Drum)

  • Joao Guimaraes Rosa, Diavolul pe care trebuie sa-l platesti in lumea de apoi (The Devil to Pay in the Backlands)

  • Knut Hamsun, Foamea (Hunger)

  • Ernest Hemingway, Batranul si marea (The Old Man and the Sea)

  • Homer, Iliada si Odiseea (The Iliad and The Odyssey)

  • Henrik Ibsen, Casa papusii (A Doll's House)

  • Israel, Cartea lui Iov (The Book of Job)

  • James Joyce, Ulise (Ulysses)

  • Franz Kafka, Povestiri/Nuvele, Procesul, Castelul (The Complete Stories; The Trial; The Castle Bohemia)

  • Kalidasa, Sakuntala (The Recognition of Sakuntala)

  • Yasunari Kawabata, Sunetul muntelui (The Sound of the Mountain)

  • Nikos Kazantzakis, Zorba grecul (Zorba the Greek)

  • DH Lawrence, Fii şi indragostiti (Sons and Lovers)

  • Halldor K Laxness, Oameni independenţi (Independent People)

  • Giacomo Leopardi, Poeme (Complete Poems)

  • Doris Lessing, Jurnalul de aur (The Golden Notebook)

  • Astrid Lindgren, Pippi Longstocking

  • Lu Xun, Jurnalul unui nebun şi alte povestiri (Diary of a Madman and Other Stories)

  • India, Mahabharata

  • Naguib Mahfouz, Copiii din Gebelawi (Children of Gebelawi)

  • Thomas Mann, Casa Buddenbrook si Muntele vrajit (Buddenbrook; The Magic Mountain)

  • Herman Melville, Moby Dick

  • Michel de Montaigne, Esee (Essays)

  • Elsa Morante, Istorie (History)

  • Toni Morrison, Iubit (Beloved)

  • Shikibu Murasaki, Povestea lui Genji Genji (The Tale of Genji Genji)

  • Robert Musil, Barbatul fara insusiri (The Man Without Qualities)

  • Vladimir Nabokov, Lolita

  • Islanda, Njaals Saga

  • George Orwell, 1984

  • Ovidiu, Metamorfoze (Metamorphoses)

  • Fernando Pessoa, Cartea nelinistii (The Book of Disquiet)

  • Edgar Allan Poe, Povestiri complete (The Complete Tales)

  • Marcel Proust, In cautarea timpului pierdut (Remembrance of Things Past)

  • Francois Rabelais, Gargantua si Pantagruel (Gargantua and Pantagruel)

  • Juan Rulfo, Pedro Paramo

  • Jalal ad-din Rumi, Mathnawi

  • Salman Rushdie, Copiii din miez de noapte (Midnight's Children)

  • Sheikh Musharrif ud-din Sadi, Livada (The Orchard)

  • Tayeb Salih, Anotimpul migratiei catre Nord (Season of Migration to the North)

  • Jose Saramago, Orbirea (Blindness)

  • William Shakespeare, Hamlet, Regele Lear, Othello (Hamlet; King Lear; Othello)
    Sophocles, Oedip rege (Oedipus the King)

  • Stendhal, Rosu si negru (The Red and the Black)

  • Laurence Sterne, Viata si opiniile lui Tristram Shandy (The Life and Opinions of Tristram Shandy

  • Italo Svevo, Confesiunile lui Zeno (Confessions of Zeno)

  • Jonathan Swift, Calatoriile lui Gulliver (Gulliver's Travels)

  • Lev Tolstoi, Razboi si pace, Anna Karenina si Moartea lui Inva Ilici si alte povestiri (War and Peace; Anna Karenina; The Death of Ivan Ilyich and Other Stories)

  • India/Iran/Iraq/Egypt, 1001 de nopti (Thousand and One Nights)

  • Mark Twain, Aventurile lui Huckleberry Finn (The Adventures of Huckleberry Finn)

  • Valmiki, Ramayana

  • Virgiliu, Eneida (The Aeneid)

  • Walt Whitman, Fire de iarba (Leaves of Grass)

  • Virginia Woolf, Doamna Dalloway; Farul (Mrs. Dalloway; To the Lighthouse)

  • Marguerite Yourcenar, Memoriile lui Hadrian (Memoirs of Hadrian)

Lectura placuta!

7 comentarii:

mvs spunea...

Cate ai citit deja din acesta lista?

Jovi spunea...

Jeane, asta e de calitate fata de primul...la o prima vedere am citit si eu vreo 30 prin liceu, putine dupa...
E o lista care daca s-ar urmari in 2009 ar aduce numai lecturi memorabile.

Jean Bica spunea...

* MIHNEA :-( Nu as zice ca sunt tocmai stilul meu...multe dintre ele...am vreo 10-15 care sunt pe lista scurta la "vreau sa citesc" in cele 100...ca sa iti raspund totusi la intrebare: doar doua romane! Mihnea am fost un aventurier...mi-am pierdut timpul cu altceva decat cartile...Acum, la batranete, incerc sa mai imi repar din greselile tineretii...
* JOVI: Da, sunt de acord ca acesta e mai serios fata de cel anterior...e mai obiectiv. Sunt curios daca o sa iti placa ce urmeaza...Dorinta mea e ca dupa ce termin acest demers...sa existe o lista personala in mintea fiecaruia dintre cei care m-au sau ma citesc. Si apropo...nu vrei sa facem schimb de linkuri? Am facut eu primul pas...

Jovi spunea...

Cu mare placere, citesc de mult timp blogul tau...
Mi-aduc aminte ca am vazut un film de curand despre scriitorul cubanez Reinaldo Arenas. Si la inceputurile sale, un editor l-a pus sa citeasca 100 de carti care sa ii schimbe viata si felul cum va scrie. Incepea cu Biblia, in orice caz, apoi Moby Dick a lui Melville, Robert Lewis Stevenson-Comoara din insula, Kafka-Metamorfoza, Proust-In cautarea timpului pierdut, Flaubert-Educatie sentimentala si altii, neenumerati nici acolo, desi mi-ar fi placut sa cunosc intreaga lista.
Fata de colectia de acum de la Adevarul, tot ceva cu "100 de carti pe care trebuie sa le citesti", insa dezamagitoare cu totul...cum poti compara Dickens cu Hassel sau Hugo cu Rebreanu si Slavici?..dar asta e alta discutie...

mvs spunea...

La mine situatia e pe dos: am devenit aventurierul cautat in tinerete prin cartile lui Jules Verne.

Jean Bica spunea...

*JOVI: Sincer eu simt nevoia unui top real...in care sa ma pot incredere...fara nationalisme, fara populisme (chestii de genul: "cel mai vandut" ca e clar ca vor castiga scriitori tip Sandra Brown).
*Mihnea: In cazul meu, "aventurier" este sinonim cu "golan", dar ca sa il folosesc in sensul dat de tine...eu am consumat Karl May, Dumas si London in copilaria mea...Karl May a fost consumat la greu...din 40 si ceva de romane...i-am citit cel putin 20...poate 10.000 de pagini de Old Surehand,Old Shutterhand si Winetou...si mult timp m-a mirat ca nu am gasit pe cineva cu o pasiune similara cu mine pentru Karl May...

Jovi spunea...

Si eu am citit prin liceu mult Karl May...in afara de Winnetou si seria, am citit si cartile despre Napoleon si parca si vreo doua politiste (le am inca in biblioteca parintilor)...ca sa nu mai spun Dumas si Zevaco...

  • - Geanta din material textil rezistent si intarit cu material termocolant. Este cusuta manual cu motive populare romanesti. Motivul nu se repeta si pe spa...

Postări populare