Romania la mana a doua…


Bai, fratioare, o mai iau si eu pe jos de la servici acasa, ii dau liber vatmanului de pe tramvaiul 41 si ma mai chiorasc si eu pe la vitrine, doar ma zgaiesc ca nu prea imi permit din salariul de intelectual frustrat decat sa ma uit. Si am intrat si eu din curiozitate intr-un magazin de haine second hand…Imediat dupa mine intra o doamna cu un coeficient de fatza invers proportional cu cel de inteligenta, adica draguta dar la prima vedere « cam blonda ». Precipitata intreaba vanzatoarea : « duduie, ati adus marfa noua ? ». Nu apuca nimeni sa-i raspunda ca adauga cu un acelasi ton afectat : « cand va vine marfa noua sa imi dati si mie un bip ca vreau sa imi schimb garderoba, da ? » Si iese, se suie intr-o masina 4x4 si demareaza. Un cuplu de batranei scormonesc cu o pasiune demna de o cauza mai buna intr-un morman de rufe puse strategic in mijlocul magazinului : « Costele, trage-o p-aia ! Aia, ma, flausata! Da, ma aia ca o dam lu’ ala micu de ziua lui sa se duca la servici cu ea sa se oftice colegii ! » , spunea distinsa doamna cocarjata de varsta si de economiile succesive din ultimii ani pe un ton ce ii trada spiritul aprins a unei moldovence care si-a decis singura viata mai putin acum cand nu mai are puterea tineretei, in timp ce batranelul ascultator se lupta cu maldarul de rufe care se incapatanau sa-i dea de furca incarligandu-se unele de altele. « E buna asta, femeie ? » . « Nu, asta, ma…aia de i se vede doar o maneca » Si iar se arunca omuletul in marea de haine ca sa isi linisteasca nevasta. Mai incolo, intr-un colt mai ascuns, doua domnisoare pseudoimbracate se lupta cu o multime de umerase cu maieuri : « Fata, ce zici de bluza asta ? Merge cu fusta aia de blugi de la Stefanut ? », « Nu, fata, ca iti ascunde cercelul din buric !». Ca nu am inteles cum este sa iti iei haine in functie de bijuterii, nu-i problema ! Ca nu inteleg ce cauta belciugul in buricul fetei si la ce foloseste el, nu-i problema ! Dar ce cautam eu acolo, chiar nu stiu…M-am facut ca ma uit si eu un pic si am iesit ca deja ma luase la ochii o vanzatoare care m-a urmarit de la inceput…probabil ca eram prea prost imbracat ca sa imi permit chiar si niste haine de la second –hand. Traim in Romania !
Am iesit posac de acolo, nu de faptul ca exista astfel de magazine si ca ele mai au si succes…dar nu intelegeam scopul acelui belciug in buricul bietei fete…Am intrat intr-un magazin de electronice. Nu am putut sa imi dau seama daca sunt electronice noi sau la mana doua ((televizoare in special, nu stiu daca stiati dar romanul este unul dintre cei mai mari consumatori de televizoare, exista cel putin doua pe gospodarie urbana). Alea care parea noi se vedeau mai prost decat alea care parea vechi, iar alea la care imaginea era mai clara pareau mai uzate decat cele a caror imagine era un pastel neregulat de culori…erau probabil d-alea pentru care titrarea trebuia sa fie non-stop pentru nu intelegeai nimic din ce se vedea pe ecran. Si aici inghesuiala. Doi distinsi minoritari cu miros specific unui fum produs de un foc proaspat stins in jocul de picioare incaltate cu pantofi de lac cu cioc lung, se tot zgaiau la televizoare (eu aici nici sa ma zgaiesc nu mai puteam de teama ca vine vreun vanzator amabil sa ma intrebe : « Va pot ajuta cu ceva ? » si sa-i raspund relaxat « Da, cat ma mai uit si eu pe aici du-te si plateste si mie intretinerea, fa-mi piata si cauta niste nisip pentru motanul meu Tase, ca pensiea lu’ mama vine abia saptamana viitore ! »). Cei doi minoritari cred ca « au pus ochii » pe un televizor cu diagonala de 72 de cm (ptiu, drace, riscant joc de cuvinte sa nu fiu inteles gresit) : « Zai, ba, Barabuleo, sa-l iau p-asta ? » intreaba unul dintre ei cu aer poetic si ii se raspunde pe aceeasi ton « Ba, dar e cam mic…unde vade nevasta-ta ca-i cam chioara ! Unde dracu-l pui in bucatarie ca nu mai acolo-i bun… Pantru livingi-rume inti trbuieste unu’ d-ala platu’, cu trasma… » si Barabulea trage un ragait care ma nimereste in plin ca tocmai treceam prin raza tirului lui gastric…Discutia se muta mai incolo : « Da-o in bip sa-si ia ochelari ce eu am carat la fiare toata vara ca sa iau iei trasma…il leg de cap sa vada mai bine daca se plange… » M-am retras strategic din calea delor doi care intr-un moment de neatentie al meu, desi nasul ii detectase pe radar, ma inghesuisera intr-un colt si nu puteam sa trec din cauza burtilor lor care imi atineau calea.
Am ajuns la concluzia ca suntem un popor second hand. Este plina Capitala de magazine care comercializeaza produse uzate. Masini second hand, aparatura electronica la mana a doua, imbracaminte gata folosita…mai avem sa descoperim un magazin care vinde si mancare second hand. Partea trista nu este ca exista, intr-un stat liber oricine este liber sa incerce orice afacere care nu contravine legii sau bunurilor moravuri, ci ca sunt tot timpul pline.
Fraier nu este cel ce vinde, ci cel care cumpara ! Atata timp cat o sa ne complacem in a fi consumatori fara discernamant o sa fim in continuare locul de depozitare a tuturor obiectelor depasite fizic sau moral din toata lumea. Am zis. Parerea mea !

Niciun comentariu:

  • - Geanta din material textil rezistent si intarit cu material termocolant. Este cusuta manual cu motive populare romanesti. Motivul nu se repeta si pe spa...

Postări populare