Tanti Lili florareasa


Pe Lili am cunoscut-o intr-o zi oarecum "fericita", 14 februarie (unii zic ca ar fi Ziua Indragostitilor, Sf. Valentin, zi in care eram predispus sa ma indragostesc), a doua oara am vazut-o pe 1 martie, apoi 8 martie, deja eram "prieteni", ne stiam bine...imi cunostea gusturile, ma citea in ochii, stia ce vreau, nu trebuia sa spun nimic ca stia inainte sa ma exprim...Am mai fost pe la ea de cateva ori in martie, nu mai stiu cand, insa o vedeam aproape zilnic...ma saluta si eu ii intorceam timid salutul...Pe 21 aprilie am fost iar la ea...nu m-a dezamagit. Ultima data am vazut-o luna asta, pe 2...a fost colosala! A meritat toti banii!
Ma saluta ca de obicei..."sa-ti dau ceva, patroane?" "patroane" asta venea de la un defect de care intr-un final am reusit sa ma debarasez sau macar sa profit de el atunci cand e cazul...m-a imbracam numai in costum, mi-a trecut, s-a vindecat si locul". "Da, e ziua lu' mama" "A, pa' pentru mama lu' matale face tanti Lili un buchet de trandafiri da o sa te pupe!" Asa am aflat ca o cheama Lili, tanti Lili... Un nume ciudat pentru o florareasa...nu tu Mercedesa, sau Sue Ellen sau mai stiu eu, Scarlett O’Hara. Mama a fost foarte incantata, nici nu avea cum...Am revenit ieri, dar nu ca sa iau flori.
- Ce mai faci tanti Lili? i-am luat-o eu inainte inainte sa imi arunce propozitia cu “patroane” in coada.- Ma usuc de cald, patroane! e pe asta nu o mai prevazusem. Tanti Lili foloseste cuvantul din orice pozitie si in orice context.- Tanti Lili, dar cum ai ajuns mata sa vinzi flori?
- Apai, cum, sunt florareasa de cand ma stiu...am vreo 60 de ani si pa fi-mea tot florareasa am facut-o, cum a fost si mama si a batrana, mama lu' mama, bunica-mea, na! Am inceput in Rahova, cand Rahova era marginea Bucurestiului...vindeam la Cosbuc si veneau gagii sa ia numai de la mine ca eram frumoasa. Ai vazut tu tiganca cu ochii albastri? Eu sunt aia. (recunosc ca nu observasem ca are ochii albastri pentru ca acum erau cam spalaciti, probabil inceput de cataracta si ochii erau cam aposi si albi) Ca tata era pe juma gabor, tigan ungur, dar s-a indragostit de mama ca era frumoasa rau...Noi tigancile suntem frumoase rau, pan' ne maritam si turnam puradei...apoi ne umflam ca gogosile, dar tot frumoase ramanem...nu ca voi romanii, urati sunteti de mici (rade cu pofta de pot sa ii vad toate maselele auri, ca nu bag mana in foc ca ar fi de aur).- Si merge, bre? Castigi ceva?- Merge, cum sa nu mearga...nu mai este romanii prea galantoni cum erau cand eram eu tanara...atunci se cumparau flori...luau la dragutzele lor, la neveste, la amante, la gagici...acum nu mai are omul chef nici de amor si normal ca nu mai cumpara nici flori...dar merge ca mai e un sfant, mai o doftoriceala, mai o spaga...si ce sa duci? Cafeaua, tigarile e scumpe...flori mai iei si cu 10 mii firu' si te rezolvi...ca nu ta potzi duce cu mana in fund...
- Pensie ai, mamaie?
- Pai da unde sa am manca-ti-as gura? Ca cine imi facu' mie carte de munca ca sunt tiganca. Noi tiganii nu stam dupa d-astea. Facem bani daca suntem muncitori...nu dam in cap. E, unii mai dau si in cap...dar probabil ca de foame ca nu are si ei ce manca. Ar fi fost frumos sa imi vina si mie niste banii acum...Aici cu chioscu' se ocupa fi-miu...ele le are pe astea cu hartiile cu autorizatile ca sunt astia de la primarie pe noi mai rau ca pe hotii de cai...(Discutia s-a intrerupt pentru ca o doamna distinsa cu un fel de instalatie complicata pe post de coafura...a magulit-o tanti Lili cat a magulit-o pana cand a facut-o sa cumpere nu 3 fire, ci 5...)- Auzi, mamaie, dar cum faci mata marketing la flori?
- Mark...ce?
- Cum faci mata sa vinzi florile?
- A, pai cum sa fac?! Il vad ca se uita mai lung la flori si stiu ca asta e pus sa cumpere...doar trebuie sa il conving eu sa ia de la mine si nu de la alta...si aici ii bag vrajeala si pana la urma cumpara de la mine ca ma vad mai in varsta si am mai multa cadere ca nu poti sa refuzi o femeie batrana...pe o pustoaica o mai refuzi...Ca stiu cand eram tanara...aveam o oftica de babele alea de la Cosbuc (Piata George Cosbuc, actualmente acolo e economatul lui E-Vanghelie) ca ele vindea mai mult ca mine...ii lua pe barbati de brat si nu le dadea drumu pana nu lua ceva...eu nu aveam nici tzatze cand m-a pus mama sa invat meserie...Da' mai incolo pe la 14-15 ani...le lasam pe babe sa se odihneasca la cat le luam clientii...si apoi veneau numa' la mine...ca eram bengoasa rau.
- Auzi, bre, dar de impacaciune, flori pentru femeile suparate pe barbati, d-astea vinzi? Ce merge mai bine?- O, da...pai aia de cumpara flori noaptea sunt numai d-astia de au calcat stramb...ori au fost la femei, ori au baut, ori sunt teleleu...A fost unu intr-o seara de a venit in pijama...il daduse nevasta-sa afara din casa ca i s-a parut ei ca a fost la alta. Si l-am intrebat: “ai fost,ma?” “am fost, mama, am fost pai puteam sa o scap...ca era tanara si buna rau...nu ca nevasta-mea...pai cu asta am doi copii cum sa imi faca ce imi facea aia tanara? Si a mai si vrut...” Plangea, romanu', da mi-era mila de el...Ca il daduse nevasta afara...in pijama. I-am dat un buchet frumos de garoafe pa datorie ca in pijama nu avea bani, daca ii dadeam de trandafiri si il batea nevasta-sa cu ei...il umplea de zgarieturi...asa ca i-am dat garoafe ca alea nu lasa urme...A doua zi a venit si mi-a spus ca a mers...a imbarligat-o pe nevasta-sa...mi-a platit dublu.
Aici am oprit dialogul pentru ca eu nu aveam nici o treaba, dar tanti Lili, vai ce nume?!, era cu ochii in patru la oamenii care treceau...ii privea cu mare atentie, ii cantarea, ii citea ca pe o carte...stia deja cat e dispus sa dea si ce fel de flori vrea sau i se potriveste. Munca grea si asta, esti de fapt un psiholog ascuns in haine largi si viu colorate.
Povestile de pana acum le puteti citi aici (click pe titlu):

Niciun comentariu:

  • - Geanta din material textil rezistent si intarit cu material termocolant. Este cusuta manual cu motive populare romanesti. Motivul nu se repeta si pe spa...

Postări populare