Nea Sile acordeonistul


Povestea lui m-a costat 50.000, dar a meritat! L-am intalnit intr-un mijloc de transport, nu spun care ca “Nu spune si tu in ce tramvai ne-am intalnit ca sunt pe naspa aici, ca pe ala pe care am io voie e chior…nu imi iese nici de un coniac”. Tigan, la vreo 60 de ani, cu un acordeon rapciugos cu un fund de sticla din plastic taiata si atarnata de acordeon pe post de pusculita in care sa puna oamenii banii. I-am cerut sa imi zica povestea lui. “Dar dai si tu de o bere ca te vad tanar si trebuie sa castigi si tu o paine”, imi spuse dupa ce m-a masurat din cap pana in picioare. I-am intins 20.000 lei, cat credeam eu ca e o bere…”De o sticla de un litru…ca ma arde gatu’ pe arsita asta!”. I-am intins una de 50.000 si am inceput povestea.- Merge, bre?
- Nu prea, taica, ca e lumea amarata, nu mai da…ca n-are. Inainte, dupa revolutie cantam in bodegi si erau multe pe atunci, dar le-a demolat Basescu, acum e mai putine si sunt pentru avuti si acum canta acolo, daca mai canta, numai d-astia tineri si o dau doar dintr-o orga…nu mai merge cu acordeonul sau vioara…si eu sunt din Giulesti Sarbi, din tata in fiu, lautar de crasma. Pe timpul lui Ceasca, ma obligase asta sa invat o meserie, ca parca lautaria nu e o meserie?! Si m-am facut strungar si m-a dat tata la o fabrica prin Colentina…tanar cum eram, gagicar, acolo erau altii mai smecheri si ma duceam si eu dupa munca pe la bodega…ma luau aia pe sus ca le furam femeile…la munca eram praf ca nici nu stiam sa misc strungul ala…vroiau sa ma dea romani afara…asta pana am furat odata acordeonul lu tata cand era beat muci…si m-am dus cu el la munca…aveam vreo 14 ani pe atunci sau 16…Si am inceput sa le cant romanilor de jale…plangeau aia pe jos…Nu am mai pus mana pe strung de atunci…ma duceam si le cantam…si ei imi faceau si norma mea…Securistul sectiei imi dadea ponturi de nunti, botezuri si imormantari si ii cantam si lui ca sa nu ma toarne pentru vagabondaj…Si cantam si pe la bodegile din Tei, la smecherii aia mari…ma stiau toti…de aia de o tineau numai in baute si batai…eu eram cuminte ca trebuia sa cant si nici nu ma ajuta fizicu’, da’ eram frumusel ca-s neam de tigan lautar si noua ne place sa fim curatei nu ca altii…
- Pai si cum de canti in tramvai acum?
- Pai ce sa fac?! Ca am si eu nepoti si copii si trebuie sa pun si eu un salam pe masa, tiganca mea nu mai munceste, nu ca ar fi muncit vreodata ca e d-aia de mergeam pe Magheru cu ea ziceai ca trece printesa…se intorcea tot bulevardul dupa ea…ca mie mi-au placut femeile si am avut numai femei frumoase…p-asta am luat-o direct de la tzatza ma-sii…abia facuse 16 ani…eu aveam 30. Era bengoasa rau…cum sa o pun sa munceasca, zi si tu ca te vad baiat frumos…cum sa pui o printesa sa munceasca…cantam eu pana ragusheam si ea statea cuminte acasa…cat statea de cuminte nu stiu ca avea si ea o varsta si se cerea mangaiata si iubita si eu eram numai prin mahalalele Bucurestiului la cantari…o mai fi iubit-o si altii, dar io nu stiu si daca nu stiu…Am avut multe lovele la viata mea…ca munceam si cantam tot timpul si romanul era darnic cu lautarii si erau multi smecheri si multe restaurante…aveam uneori si cate 5-6000 de lei in buzunar pe zi atunci cand romanul castiga 3-4000 pe luna…dar am avut si multi copii ca am fost iubaret si mi-a placut sa am familie mare…eu am avut 11 frati…cand aveam o problema si auzeau…se adunau vreo 40 de barbati numai rudele…dar daca mai veneau si prietenii… ca am avut multi prietenii ca nu am tinut ciuda pe nimeni…eu cantam nu aveam timp de pizme. Eram prieten cu toata lumea nu ca acum…numai dusmani, toata lumea cu toata lumea e dusmani…noi nu tineam dusmanie…beam si cantam cu toata lumea…veselie sa fie…Am vreo 9 copii si sunt deja strabunic…ma tin copii nu e problema…dar eu am cantat toata viata, cum sa stau acum?! Nu mai e ca la inceput ca nu ma mai tine nici vocea nici mainile ca am cam luat-o pe ulei de la un punct ca m-a indragostisem de o dracoasa de tiganca de pe Calea Ferentarilor…era focoasa rau…dar la noi la tigani nu iti permiti sa necinstesti fata daca nu o si iei si eu eram insurat…si daca o faceam pa fata ma faceau salam tiganii ei… si sufeream ca nu mai puteam dupa ea…si beam…o lasasem si cu lautaria…si s-a prins tiganca mea ca e o alta pe felie si venea dupa mine…facea scandal, zicea ca o taie daca ma prinde cu ea…ce stia femeia!? Eu sufeream! Si ea vroia stabor…dar o iubeam prea tare ca era buna nevasta-mea si uitam de ailalta de cum ma lua in brate…si m-a tinut odata atat in brate de nu mai puteam nici sa stau in picioare atat de terminat eram…si am uitat tigancusa…dar mi-a placut vinul…nu in exces…dar parca mai stii cand e in exces?! Decat dupa ce ai trecut de el…
Si aici s-a terminat dialogul pentru venea un alt tramvai…si la lautarii de tramvai “time is money”. A urcat si a inceput sa cante…nu cere bani, nu cerseste, e artist, daca vrei sa dai-dai, daca nu el merge inainte…
# Poza este doar spre exemplificare, nea Sile nu s-a lasat fotografiat
Povestile de pana acum le puteti citi aici (click pe titlu):

Un comentariu:

Anonim spunea...

Foarte tare, frate!

  • - Geanta din material textil rezistent si intarit cu material termocolant. Este cusuta manual cu motive populare romanesti. Motivul nu se repeta si pe spa...

Postări populare